au-pair in amerika

"I haven't been everywhere, but it's on my list"

- Susan Sontag



G’day mate!


Ten eerste… de tijd vliegt als een dolle voorbij. We zijn alweer 3 weken verder en heb eindelijk een gaatje gevonden om weer een blogje te schrijven (kost veeel meer tijd en zorg dan je denkt geloof me).
Ik neem jullie even mee terug in de tijd naar week 47. Op die dinsdag was ik samen met Xav naar Wynnum geweest. Die vrijdag heb ik hem samen met Sylvia meegenomen naar Lone Pine Koala Sanctuary. Dat is een soort dierentuin, maar dan met (heel veel) koala’s, krokodillen, kangoeroes, slangen, uilen, schapen, en nog meer van dat soort beesten. Dit was een heel gezellig dagje, en volgens mij heeft Xavier ook zijn ogen uitgekeken! Vooral toen we de koala mochten vasthouden en de kangoeroes mochten voederen en aaien.



In het weekend was er een festival in de stad (Valley Fiësta) en daar gingen we met z’n vieren heen (Fem, Syl en Evy, da’s een nieuw meisje, alhoewel niet echt nieuw, ze is op dezelfde dag vertrokken als ik, toevaaaallig). Ik had van te voren al met Evy afgesproken in Carindale, om nog een cadeautje voor bijna-jarige-Sylvia te kopen en even te lunchen(brunchen?). Voor Syl hadden we een heel leuk etuitje met een hondje erop en een lief hondjesleutelhangertje voor eraan maar die is ze helaas dezelfde dag al kwijtgeraakt (beetje jammer Syl). Ook zijn we tot de ontdekking gekomen dat er een soort restaurantje is waar ze poffertjes verkopen dus die moesten we uiteraard even uitproberen! En ze waren yummee….



Het festival was in Fortitude Valley, wat een plaatsje is boven de stad (daar ligt ook Chinatown en The Valley, waar je uit kan gaan). Helaas was het weer niet ideaal waardoor er bij de main stage niet echt veel mensen te bekennen waren. Gelukkig waren er wel veel leuke tentjes en barretjes en zelfs een klein marktje dus we konden ons prima vermaken. Na een (gefaalde) minizoektocht naar de andere stages –wat overigens wel een leuk wandelingetje was- besloten we om maar naar South Bank te gaan en daar wat te eten en misschien naar de bios (vanwege het weer hè.. je moet iets als het koeler is dan 25*C). Nou zo gezegd zo gedaan, met als eindresultaat: wij vieren op een van de voorste rijen bij Bad Grandpa (aardig volle zaal) in South Bank met veelste veel popcorn. Na de film hebben we Evy ontgroend met ons Max Brenner ritueel wat natuurlijk ook geen straf is.
En zo ga je 2 maanden niet naar de bios, en zo 2 dagen achter elkaar, want op maandag was het dan ein-de-lijk zo ver, ik ging samen met Evy naar Catching Fire! Hier keek ik al meer dan een jaar naar uit… Alleen een jaar geleden dacht ik nog dat ik hem in Amerika zou zien. Zo zie je maar, de tijd gaat zo snel. Gelukkig is Eef net zo’n die-hard-fan als ik en konden we samen fangirlen, huilen en lachen in de bios. En hij was geweldig! Nog beter dan mijn mooiste verwachtingen toen ik het boek las. Na ochtend vol pure perfectie heb ik de rest van de dag niet zoveel meer gedaan.
Op dinsdag was de dag dat Bella terug zou komen uit Melbourne. Toch ben ik die dag nog wel met Xavier weggeweest, lekker een middagje naar South Bank om op het strandje te liggen en te zwemmen, was namelijk echt bloedheet die dag. Ook heb ik hem meegenomen naar die keten die poffertjes verkopen en dat vond ie een beetje vreemd, maar toch best lekker. Toen we thuiskwamen zat Bella daar aan de bench en liep Nicholas’ mum ook weer rond! Was heerlijk om haar weer te zien en een dikke knuffel te geven (echter duurde deze vreugde ook niet heel lang maar dat terzijde).

Om maar weer even in tijd te reizen, springen we maar door naar het weekend. Ik zou jullie heel graag over mijn doordeweekse dagen willen vertellen, maar meestal zijn die een beetje hetzelfde en gebeuren daar nou niet echt de gebeurtenissen om over naar huis te schrijven. Oh behalve dan dat Bella ziek is geweest, midden in de hal/gang had gekotst en ik natuurlijk de enige grown-up aanwezig was op dat moment. Yay voor TeamKotsSchoonmaak.
Dus, het eerste weekend van december (even besefmomentje, het is december en elke dag rond 30*C korte broeken, zonnebrand, jurkjes en hoedjes kopen, je handen verbranden aan de versnellings-poke in de auto en dan 5 minuten je kapot zweten tot de AC op gang komt…)



Evy en Sylvia waren allebei een weekendje weg met hun gezin, dus bleven Femke en ik over en hadden we niet hele wilde plannen. Ik vertrok zondag weer richting de Sunshine Coast, waar Denise me halverwege oppikte met de auto (ook een ‘nieuw’ meisje, ook al is ze hier al het langst van ons allemaal). Samen reden we verder naar Buderim waar we Femke van haar huis haalden en toen kon was onze mini-roadtrip begonnen (alhoewel, na nog ’n beverage in Buderim). We gingen naar Montville, wat een dorpje in de bergen is (écht??? Ja echt waar). Dit was nog een hele autorit door de bergen landinwaarts, maar het was het zeker waard. Het was echt een heel schattig dorpje (wat eigenlijk maar bestond uit één weg volgens mij). De tijd leek wel een aantal jaar te hebben stilgestaan, en ook het uitzicht was spectaculair. Je kon al het land zien tot aan de zee (terwijl we toch wel op zo’n half uur met de auto van de zee af zaten als het niet langer is). Hier hebben we nog even wat gedronken en toen ging alles wel zo’n beetje dicht al. We dachten dat het misschien wel een goed idee was om voor het donker de berg weer af te rijden dus zijn we nog even naar Mooloolaba geweest voor een strandwandelingetje met een sort of zonsondergang. Daarna nog bij de sushitrein gegeten en als toetje een FroYo (frozen yoghurt, ze hadden echt alle smaken die je je maar kan bedenken en je kon er ook alles bijgooien, van chocolaatjes tot koekjes (TimTams) tot gummibeers tot fruit.



Tevreden na een rustig maar heerlijke en gezellige dag weer naar huis. Helaas op het laatst wel een peperdure taxi moeten nemen van het treinstation naar huis omdat Nyomee ziek op bed lag (zelfde virus als Bella)… 20$ voor een ritje van nog geen 10 minuten… Hartpijn.
Op maandag nog met Syl naar South Bank geweest, nothing special maar gewoon lekker op het strand gelegen, gepicknickt en gekletst.
En op donderdag (Sinterklaas…) was het mijn beurt. Zelfde buikvirus als de halve familie, wat resulteerde in halve dag geslapen en de rest van de dag doodstil op bed gelegen (aangezien ik kotsen een van de ergste dingen in de wereld vind, voorkom ik het liever). Vrijdag en zaterdag kon ik gelukkig wel weer normale dingen doen, maar echt eetlust had ik nog niet en zelfs nog beetje buikpijn en ’s avonds erg vermoeid.
Vrijdagochtend hadden de kids een kerstuitvoering op school. Nyomee en ik gingen samen kijken naar de klas van Xav en de klas van Bella die kerstliedjes zongen voor alle ouders. Dat was allemaal heel schattig, maar wel een beetje een chaos. Het ging ook volgens mij meer om dat de ouders hun kind het best op foto en video kregen dan de liedjes en kindjes zelf. Ook was het Bella’s graduation van de kindy, want volgend jaar is ze een echte schoolie, want dan gaat ze naar prepschool, eigenlijk jaar 0 op de basisschool.



Op zaterdag ochtend had Xavier nog een verjaardagsfeestje van een vriendje van hem van de kindy. Nicholas had mij, Xav en Bella daarheen gebracht en na 2,5 uur weer opgepikt. Maar jezus, wat een gebeurtenis was dat zeg. Het kind werd 3, maar ze hadden de hele (reusachtige) tuin volstaan met een eettafel, knutseltafel, playdoughtafel, bellenblaastafel, maskers- en hoedentafel en een hoek vol cadeaus staan. En dan was het eten niet een bakje met chippies en een bakje met snoepjes, maar mini doosjes met popcorn, plastic bekers met jelly (puddingachtig spul), flesjes met sinaasappelsap, watermeloen in visjesvorm, cupcakes, chocolade cakjes, koekjes, lolly’s, snoepjes etc. etc. Het verbaasde me dat ik geen enkel kind heb zien kotsen van hoeveelheid.

En zondag was het eindelijk zover! Sinterklaas vieren met 5 andere Nederlandse meiden (Syl, Fem, Eef, Denise en Brenda, ook weer een nieuw meisje) en pepernoten, taaitaai, cadeautjes en warm weer! We hadden een heel leuk spel, met iedereens cadeautjes op een stapel en met dobbelstenen en opdracht kaartjes, wat erg gezellig en hilarisch was. Daarna nog lekker gezwommen, gezond, gekletst, klein beetje sushi als avondeten en daarna naar het Chocolate Pavilion voor weer een een of ander chocolade gedoe. Het was echt ontzettend lekker en zag er prachtig uit maar ik (en wij allemaal eigenlijk) zaten zo vol van de hele dag, en ik denk dat mijn buik ook nog niet zoveel aankon haha, en was ook nog eens ontzettend moe dus hebben we met moeite alles geprobeerd op te eten maar het was lastig. We zijn niet te laat naar huis gegaan allemaal, wat ik niet erg vond aangezien ik ook nog eens ontzettende buikpijn kreeg, het voelde echt alsof je 200 buikspieroefeningen doet en dan opstaat. Eenmaal thuis als een blok in slaap gevallen ook al was het nog geen 10 uur.


Vandaag, maandag, heb ik eindelijk met de Duitse au-pair Nadine afgesproken! We hebben echt al een maand contact maar afspreken kwam er steeds niet van… We zijn van plan om in februari een weekendje naar Melbourne te gaan. We hebben gewoon gemeet in Carindale, en koffie gedronken en beetje gewinkeld, maar zij had ook haar jongste bij zich dus rond 3 uur ging ze weer weg. Het was toch een hele gezellige dag en vond het ook leuk om eens een andere au-pair te ontmoeten van een andere cultuur! Vanavond zijn we met het gezin naar de Brisbane river geweest nadat we Alex hadden gedropt bij een vriendinnetje (ze heeft nu zomervakantie). De kids hebben in een parkje gespeeld en we hebben daarna daar fish&chips gegeten. Onverwachts een heel gezellige avond.

Zo, dus dat heb ik weer allemaal meegemaakt afgelopen tijd. Beetje in een beknopte versie, maar het is alweer een tijdje terug allemaal haha.

Ik zal trouwens even het schoolsysteem uitleggen hier, dan begrijpen jullie een beetje hoe dat werkt.
Je hebt eerst kindy, daar kan je volgens mij je kind opzetten wanneer je wil, en ook voor een X aantal dagen per week, wat voor jou als ouder uitkomt. Gewoon hetzelfde als kinderdagopvang dus.
Dan ga je eigenlijk naar de basisschool, maar je begint dus in prep. Dat is geloof ik 1 jaar oriëntatie, before the real deal. En dan kan je ook nog een jaar ‘blijven zitten’ als ze vinden dat je nog niet helemaal klaar bent voor de échte basisschool. Vervolgens ga je naar grade 1, wat ongeveer gelijk staat aan groep 3, aangezien je dan dus al die dingen echt gaat leren.
Dit gaat door tot grade 7 of 8 (weet ik even niet meer precies) en dan wordt het middelbare school, dit loopt door tot grade 12 en dan studeer je af. Meesten zijn dan 17 of 18. Dit alles kan je op dezelfde school doen, of op verschillende scholen.


Ook zit er dan nog een verschil tussen public school en private school. Public schools zijn over het algemeen gemengde scholen, en iets goedkoper, maar daardoor ook iets beknopter. Gewoon een normale school zonder veel extra’s. Private schools zijn echter een stuk duurder, en dit is meestal alleen meisjes of alleen jongens. Alex gaat naar een private school, en haar school staat op een hele campus, met eigen sportvelden, bibliotheken, winkeltjes etc. Ook heb je dan ‘huizen’ waarvan je dan leider kan zijn (een soort groepen ofzo? Begreep ik ook niet helemaal, deed me beetje denken aan de Amerikaanse sorority’s), en je hebt (sport)clubs waar je je in kan verdiepen en daarmee dan ook awards winnen en zo. Ook kan je het verschil in uniform wel zien tussen public en private. Public is meer een polo en een sportbroekje met je eigen schoenen, en private heeft echt jurkjes, en blazers, strohoeden en nette schoenen.

Verderrrr….. gaat het ondanks dat mijn gezondheid me de laatste paar dagen een beetje in de steek liet wel heel goed met me. Vermaak me nog steeds en geniet nog steeds. Af en toe wat downs, maar die worden dan al gauw overschaduwd door de grote en leuke ups!
Ook ben ik de dagen al aan het aftellen… want op boxingday (2e kerstdag) verlaat ik Australië voor ruim een week om naar Bali te gaan met mama en Jan! Kan niet wachten… Iets meer dan 2 weken!

LIEFS

Hier 2 collages van foto's die ik met mijn telefoon had gemaakt, om die er dan ook maar beetje bij te betreken :)





PS: Omdat Reismee de laatste tijd een beetje vervelend deed, of met foto's plaatsen of de hele site lag gewoon plat zet ik dit er nu pas op. Verhaal heb ik al zo'n 3 dagen terug geschreven. Dus maar even een korte uitleg wat ik in de tussentijd nog heb gedaan:
Ik ben nog met Xav en Bella naar Southbank geweest op maandag, lekker dagje zwemmen en daarna FroYo's gegeten! Ook hebben we met het gezin nadat we Alex hadden gedropt bij een vriendin lekker Fish&Chips in een parkje gegeten aan de rivier. Woensdag was Alex jarig, en die had al vanaf 8 uur 's morgens vriendinnen over de vloer... En die zijn net weg haha. Meer dan 24u feest, maar was wel heel gezellig. Heb nog films met ze gekeken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active